Ljudanalysprojekt

David Olofsson me00don@ing.umu.se

Projekt

En komplett låt med video skapad med elektroniska instrument; virtual analogue synthar, sampler och mjukvara. Videon är ihopklippt från en japansk tv-serie; Vandread. Den slutgiltiga filen är en divx-komprimerad avi med ljudet i mp3-format.

Den elektroniska techno/trance musiken föraktas av många som anser att musik måste innehålla gitarrer och sång för att vara musik, gärna ska också en livs- och klädstil följa med i paketet. Istället för att framföra musiken som ett färdigt koncept kan man istället ställa själva musiken i fokus. Den i det här fallet elektroniska musiken framförs inte av musiker på det sedvänliga sättet; den spelas inte utan programmeras snarare fram. Det finns tankar bakom alla ljud om hur de är uppbyggda och hur de ska uppfattas. Det otroliga är att det inte finns några begränsningar för hur ljuden kan trimmas och förändras. Nu till den tekniska biten.

Gear
Novation Nova 16 voices O/S 4.0 (Virtual analogue synth/effekt)
Roland JP-8000 8 voices O/S 1.05 (Virtual analogue synth)
E-mu APS 64 voices O/S 1.5 (Soundcard Sampler)
Alesis Studio 12R 12 channels (Mixer)
Intel Celeron2 700Mhz 256Mb 20Gb Win98SE
Cyberhome AD-L 528 (DVDspelare som även tar VCD/SVCD)

Software
Steinberg Cubase VST32 5.0r6 (Sequencer)
Steinberg HALion 1.1 VST Plugin (Softwaresampler)
Emagic Soundiver 3.0 (MIDI SysEx Librarian)
Sonic Foundry Soundforge 5.0 (Sampleeditor)
Sonic Foundry VideoFactory 2.0 (Videoredigering)
DVD2AVI, TMPEGEnc (Videohantering)

Ljudspecifikation

Ljudkällor
JP-8000, Nova: Subtraktiv ljudsynthes. Digitala synthar som simulerar de klassiska analogsyntharna, tex Moog'arna.
Sång i mic: Genom Novans vocoder(voice coder) effekt. Man låter som en robot och man kan spela tonerna på klaviatur istället för att sjunga rätt.
APS: Samplingar med diverse effekter.
HALion: Samplingar med diverse effekter.

Ljudets Egenskaper

Vad man vill uppnå i den här typen av electronicmusik är oftast att få ljuden att låta så fläskiga och massiva som möjligt men fortfarande tydliga.
Exempel 1: "Sawwaveleaden"
Sawwaveleaden skapas med subtraktiv ljudsyntes. Här har jag använt VA synthen JP-8000. I ljudfilerna skapas det klassiska sawwaveleadljudet genom reglagen ställs in allteftersom.
Ex.1.(192kbps mp3) Det färdiga ljudet. med ett filtersvep(192kbps mp3)
Ex.2.(192kbps mp3) Grundljudet. Två oscillatorer sawwave och två oscillatorer pulsewave med lägre amplitud.
Ex.3.(192kbps mp3) Fler sawwaves adderas och "detunas". Fler övertoner adderas alltså och ljudet blir mycket fetare.
Ex.4.(192kbps mp3) Effekterna Flanger och Reverb adderas, Lowpass och Bandpass filter på -24dB är också med, varför volymen uppfattas som lägre. Pulsbredden(pulsewidth) på pulsewaven kopplas till en LFO(low frequency oscillator) men detta hörs knappt.
Ex.5.(192kbps mp3) Delay(eko) adderas och ljudet blir mycket fetare.
Ex.6.(192kbps mp3) Hela ljudet med filtersvep med lowpass och bandpassfiltert. låter fläskigt men lite drygt och platt.
Ex.7.(192kbps mp3) Ljudet igen men med filter envelop aktiverat, samma som första ljudet. Blir mycket svängigare

Exempel 2: "303:an"
Det här är ett vanligt ljud i electronicmusiken som kommer från en numera legendarisk analog basslinesynth. 303-ljudet bygger i grunden på en sawwave och/eller en pulsewave. Oftast används portamento för att få tonerna att glida, och cutoff filter används både i envelopen och för att svepa med. Det som gör detta ljud häftigast är dock disten och resonancen under filtersvep! Här har en 303preset på Nova synthen använts och trimmats.
Ex.1.(192kbps mp3) Torr 303. Ingen resonance eller delay. Filtersvepet blir mesigt. Detuneeffekten har åstadkommits genom ett överstyrt chorus.
Ex.2.(192kbps mp3) Nu med resonance. Genast tuffare filtersvep men fortfarande torrt.
Ex.3.(192kbps mp3) Det färdiga ljudet med delay. Filtersvepet påverkar inte ekot, så det ligger efter och det låter fett. Låter lite skumt för reverben vägrade lägga sig efter delayen som således inte är påverkad. I den färdiga låtens mittenparti hör man tydligt brölet som disten/resonansen/cutoffen skapar.

Exempel 3: "Vocoder"
Också ganska vanligt i dagens musik. Förväxla inte med antares autotune som också används ofta men låter inte robot på samma sätt. Bra för folk som inte kan sjunga och låter också ganska coolt. Den här inspelningen gjordes med en värdelös dynamisk mic så det låter ruttet.
Demonstration(192kbps mp3).

Andra ljud
Padljudet är uppbyggt av ett choir ljud, blandat med stråkar med flanger på. Att blanda flera ljud gör att paden blir en fet matta att lägga bakom melodin i lugna partier av låten.
Swischet är ett brus med reverb och resonance på som ett filter sveper över tills det dör ut. Det låter spacigt.
Kicken är det lagd en liten gnutta compression på så den får lite mer punch. I mellanspelet är det lagt reverb på för att den ska låta mäktig.
Snaren har på de flesta ställena i låten en flangereffekt på sig som man hör ligger och snurrar. Det ökar ösigheten inför nya partier i låten.

Audio


Ljuden skapades allteftersom låten växte fram i Cubase. Syntharna styrdes med MIDI och ljudens förändringar med tiden reglerades med Control Change(CC) MIDIsignaler. Effekter som lagts på är Novans inbyggda filter, reverb, delay, chorus etc, Ljudkortets reverb och flanger, samt reverben i Cubase' inbyggda mixer och HALions inbyggda filter. Enkel EQ'ning gjordes på mixern. Vid inspelning spelades alla ljud in samtidigt med sina färdigmixade nivåer, alltså inte optimalt ur inspelningssynpunkt eftersom bruset och störningar kunde ha minimerats ytterligare genom att spela in varje spår för sig på maximal nivå för att sedan mixas digitalt. Brus eller störningar var dock aldrig ett problem, förutom med micinspelningen som gjordes i förhand med optimal nivå.
Problem:
Alla ljud spelades samtidigt upp av Cubase medans jag spelade in i Soundforge. Eftersom ljudkortets kretsar jobbar i 48khz var detta samplingsfrekvensen jag valde. Efter normalisering konverterades inspelningen till 44,1khz. Sista steget var mp3-komprimering med Fraunhofer codecen.
Den färdiga låten i 48khz Wav PCM okomprimerat
Den färdiga låten i 44,1khz Wav PCM okomprimerat
Den färdiga låten i 44,1khz Mp3 192kbps Fraunhofer codec

Video

Videon är ursprungligen i super video cd-format(SVCD) som ger 480*480 i utmärkt kvalitet. Filerna är rippade till disk med VCDGear och sedan konverterade till avi med DVD2AVI varefter de kunde importeras i VideoFactory och redigeras.
Problem:
Premiere och VideoFactory vägrar importera SVCDfiler(en typ av mpeg2 video). Jag försökte att göra .avi genvägar till SVCD-filerna och importera dessa, vilket fungerade eftersom windows egna codec då tar över men det blev segt och ohållbart instabilt. Alternativen jag hade var att antingen konvertera filerna till okomprimerad avi eller konvertera till divx-avi. 2gb begränsningen på avi-filer och hårddiskbrist gjorde att jag tvingades konvertera till divx trots att det medförde att filerna måste komprimeras om 2ggr och därigenom tappa kvalitet.
Videon 1100kbps 24fps 480*340 divx video 224kbps mp3 audio

Ending

Den här låten började med att jag satt och rattade lite på en av syntharna, fick in ett bra ljud och gjorde en liten snutt. Så kom tanken på att ett brakebeat skulle passa till den osv. Det fanns ingen direkt struktur på arbetet, och slutprodukten fick bli ett lite hafsig hopkok. Otroligt roligt var det hela tiden och jag lärde mig en hel del på vägen. Troligtvis blir man aldrig fullärd på att skapa ljud och musik. Flera liknande projekt kommer det nog att bli i fortsättnigen, med skillnaden att skapandet då kommer att vara ett jälvändamål.

Tidigare sida flyttad till ACC

Lästa ämnen: Medieingenjörsprogrammet, skapande musik, teknisk engelska, journalistik.
Exjobb: Skapade egen ehandelsplats (rapport kommer att läggas upp här).
Har jobbat med: UX och konverteringsoptimering på Vera och John.
Vill studera/studerar på onlinekurser: Public key cryptography, spelteori (game theory).

Gamla arbeten David Olofsson

Kataloglistning av filer på denna spegel

Directory Listing Script ©2008 Evoluted.